pondělí 20. července 2015

♥Sushi♥

Ahooj! Hezký letní den všem!
V čase svého vytouženého volna jsem se pustila do další várky sushi, protože můj přítel ho přímo miluje. Minule jsem dělala maki a nigiri s úzeným lososem, chtěla jsem šetřit rýžovým octem a na chuti to bohužel bylo znát. Teď jsem vše dělala správně a moc mi chutnalo :3 Dan je ještě v práci, jeho porce na něj čeká v lednici.

KDE SEHNAT SUROVINY?
1♥ Větší supermarkety v oddělení zahraničních/exotických jídel mívají suroviny na sushi, ale bývají dosti drahé. Za bambusovou podložku na přípravu maki rolek chtějí i 70kč

2♥ Makro. V Makru jsem včera byla poprvé. Bambusovou podložku tam mají za 25kč! Dokonce jsem tam sehnala nakládanou ředkev. Tu nikde jinde než v Makru nemají (u nás na severu). Tipuji, že třeba japashop nebo nějaký obchod s asijskými potravinami ji má, ale takové Tesco má zázvor, ředkev bohužel ne. Jak už jsem psala, v Makru seženete na sushi vše a mnohem levněji než v hypermarketu.

3♥ Objednat přes internet

NEŽ ZAČNEME!
Pár tipů než začneme...
1. připravte si před prací s vařenou rýží misku s vodou a namáčejte si v ní ruce, pak se vám bude s rýží lépe pracovat. 
2. Nůž si před krájením maki rolek též namáčejte vodou
3. hotové sushi konzumujte nejlépe ihned. Několikrát jsem udělala chybu, že jsem ho udělala předem, dala do ledničky a poté mělo sushi(hlavně rýže) o dost jinou chuť, horší, méně výraznou.

INGREDIENCE
Záleží jaké sushi chcete. Já dnes dělala maki, nigiri a onigiri. Použila jsem

☺Sushi Nori (zelené mořské řasy)
☺Nakládaná ředkev
☺Surimi
☺Krátkozrnná rýže (Dá se použít i varianta levnější - kulatozrnná rýže, dělá se z ní například mléčná rýže a prodává se v běžných obchodech. Nikdy však nepoužívejte naši dlouhozrnnou, nemá takové vlastnosti, jaké jsou na přípravu sushi potřeba - hlavně lepivost)
☺Rýžový ocet
☺sůl, cukr
☺ wasabi

Krom lososa, surimi a ředkve můžete sushi dělat i z mrkve, salátové okurky, avokáda, tuňáka, je toho opravdu spousta a fantazii se meze nekladou...

PŘÍPRAVA

♥ rýži dáme do cedníku a pořádně ji propereme proudem studené vody dokud nepoteče čirá voda
Dáme ji do hrnce a přivedeme k varu, přiklopíme pokličkou a vaříme cca  10 - 15minut.
Mezitím si odlijeme 75ml rýžového octa a smícháme ho s 1lžičkou soli a 4lžičkami curku, rozmícháme a necháme rozpustit.
DŮLEŽITÉ!! Pokličku nesundaváme, rýži nemícháme, poměr vody a rýže je 1díl rýže (u mě jedna miska rýže) a na to 1 a půl dílu vody (jeden a půl misky vody)
NEPANIKAŘIT!! Na dně hrnce zůstane přilepená vrstvička rýže, neděste se, nepřipálí se do černa, takže jen nasypte rýži, nalijte vodu, přiklopte a nechte vařit. Potom se rýže vyklopí do větší nádoby.

♥Po uvaření má rýže zrna v celku ale mírně lepivá. Ještě horkou rýži zalijeme směsí cukru, soli a octa, opatrně smícháme takovými krájivými pohyby, abychom z rýže neudělali kaši.

♥Necháme vychladnout. Připravíme si ředkev nakrájenou na asi 4mm silné hranolky (tu dáme do maki. Ředkev se dává do maki vždy, s lososem, mrkví, čímkoliv. Má úžasnou chuť, samotná je ale pěkně hnusná >__< )
Jinak si ředkev nakrájíme na Nigiri - nakrájíme ji na takové...jak to říct...plátky? Asi tedy plátky. A na Onigiri jsem si nakrájela kostičky.

MAKI
Připravíme si bambusovou podložku a na ni dáme Nori otočenou hrubou stranou vzhůru. Ta lesklá hladká strana bude ležet na podložce. Začátečníkům doporučuji si nechat řasu v celku. Já dnes poprvé zkoušela řasu rozstřihnout napůl a dělat menší rolky. Je to náročnější...

♥Na řasu cca doprostřed dáme rýži a necháme si 1.5cm volný okraj na jedné a na druhé straně 1cm - by oko...
Doprostřed vrstvy rýže dáme wasabi, ředkev a surimi překrojené na půl nebo na čtvrtinu. Zabalíme (asi nevíte jak si to představit. Koukněte proto na TOTO video )

NIGIRI
♥z rýže si uděláme menší váleček, jemně ho stlačíme, přidáme wasabi a na to, v mém případě, ředkev. Na ozdobu a i pro chuť ustřihneme asi 5mm široký proužek řasy a dáme ho kolem nigiri.
Řasa se lépe přilepí, když ji navlhčíte vodou a lepíte hrubou stranou na nigiri.

ONIGIRI
♥ někdo je dělá kulaté, mně osobně se líbí trojúhelníkové.
Jak na ten trojúhelníkový tvar?
Vezmete rýži, uděláte z ní placičku, uprostřed potřete wasabi, vložíte kostičku ředkve a vykoulíte v kuličku.
Poté dlaněmi vytvoříte trojúhelníček. Lépe než z popisu to pochopíte z tohoto videa ^__^

Jednou snad udělám i svůj vlastní video návod... Chtěla bych. Teď Vám alespoň přikládám fotku svého dnešního výtvoru. 
Dobrou chuť Vám přeje Yuki! ♥

1 komentář:

  1. Super. Máš tu zajímavé články. Mám na to hned chuť. Prý se to má podávat o teplotě cca lidského těla (a nesmí to mezi tím vystydnout). Tak to teda tvrdí pan Jiro. Doporučuji dokument Jiro Dreams of Sushi. Není to teda přímo o přípravě, ale o kuchaři, který připravuje údajně nejlepší sushi. Ruki

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! ♥ / Thank you for your comment!♥